دکتر حسین احمدی

سوابق علمی - پژوهشی

دکتر حسین احمدی

سوابق علمی - پژوهشی

همایش ملی جوادخان گنجه­ای(مرزدار ایرانی در قفقاز)

 

عنوان همایش: همایش ملی جوادخان گنجه­ای )مرزدار ایرانی در قفقاز(

عنوان مقاله : قراباغ نامه­ها؛ایران گرائی جوادخان گنجه­ای 

محل برگزاری: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران,تهران,پاییز 1386  

چکیده:

با مطالعه منابع دست اول درباره قراباغ,که اکثر آنها تاکنون در ایران منتشر نشده,شامل نوشته تاریخ قراباغ نوشته میرزاجمال جوانشیر قراباغی۱،تاریخ صافی نوشته میرزا یوسف قراباغی۲، قراباغ نامه نوشته میرزا آدی گوزل بیگ۳،اوضاع  سیاسی خان نشین قراباغ (1805-1747) نوشته احمد بیگ جوانشیر(به زبان روسی)حکومت پناه  خان و ابراهیم خان در ولایت قراباغ نوشته رضا قلی بیگ۴،تاریخ جدید قراباغ نوشته میرزا رحیم فنا،کتاب تاریخ قراباغ میر مهدی خزایی، احوالات قراباغ نوشته بهارلی، شوشی شهری تاریخی نوشته حسن اخفا علی زاده، قراباغ ولایتی قدیم و جدید نوشته حسنعلی قراداغی و چند منبع دیگر دراین زمینه از ایران گرائی جواد گنجه ای و خانواده اش  حکایت دارد:  

1. قبل از روی کار آمدن نادرشاه ، قراباغ در قلمرو خاندان زیاد اُغلی قاجار بود. نظر به تقابل نادرشاه با خاندان قاجار، وی ضمن خارج کردن قراباغ از قلمرو خاندان زیاد اُغلی، با اعطای القاب اشرافی، ملیکهای خمسه را در قراباغ در جهت تصنیف خاندان زیاد اُغلی برکشید اما این مساله منجر به رویارویی این خانواده با ایران و حتی نادر شاه نشد

2. همکاری تنگاتنگ جوادخان گنجه ای با آقا محمدخان در دو دوره حضور در قراباغ و تفلیس کاملاً جالب  توجه می باشد.

3. حضور سیسیانوف در قفقاز باعث هراس و وحشت اکثر خوانین و در نتیجه امضای قراردادهای متعددی با فرمانده روس شد از آن جمله قرارداد کورک چای بین ابراهیم خلیل خان جوانشیر حاکم قراباغ و سیسیانوف فرمانده روسی گرجستان، اما جوادخان به عهدنامه ای در برابر روسها تن در نداد .

4. جوادخان اطلاع داشت که در تقابل با  روسیه حکومت وی و موقعیت خانوادگی اش به خطر خواهد افتاد اما جان خود را در دفاع از ایران از دست داد.

5. تقابل و همکاری با عناصر واگرا و همگرای با ایران جزو سیاستهای اصولی و همیشگی جوادخان گنجه ای بود . درگیری با هراکلیوس حاکم تفلیس و همکاری تنگاتنگ با ارمنیان رانده شده توسط ابراهیم خلیل خان جوانشیر از دو نمونه بارز ایران گرائی وی محسوب می شود.



۱-این کتاب با تصحیح اینجانب در انتشارات وزارت خارجه در سال 1382 و 1384 دو بار چاپ شده است.

۲-این کتاب در مراحل پایان چاپ در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران قرار دارد.

۳-قراباغ نامه در حال آماده سازی برای چاپ در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.

4- این نسخه در کتابی تحت عنوان سه رساله درباره قفقاز در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در سال 1384 چاپ شد.